Wydruk pochodzi ze strony: http://zemke.pl/aktualnosci/_news/1/0/4648/europejska_lekcja_w_techn.html

Europejska lekcja w Technikum Kolejowym w Bydgoszczy

8.06.2018 Pobyt posła Janusza Zemke w Bydgoszczy, głównie na debacie ph. „Dokąd zmierza Europa?”, stał się okazją do zorganizowania europejskiej lekcji, tym razem dla uczniów Technikum Kolejowego.
 

Janusz Zemke spotkał się z nimi w sali Bydgoskiej Szkoły Wyższej przy Unii Lubelskiej 4C, gdzie ma jednocześnie swoją siedzibę odrodzone Technikum Kolejowe, niegdyś z wielkimi tradycjami w szkoleniu kadr dla dużego kolejowego węzła PKP w Bydgoszczy.

Poseł rozpoczął lekcje od przedstawienia najaktualniejszej sytuacji w Unii Europejskiej, która mimo borykania się z wieloma nowymi problemami (terroryzm, migracja ludności, Brexit), nadal z pietyzmem kultywuje swoje podstawowe wartości, czyli podstawowe wolności demokratyczne, w tym swobodny przepływ ludzi, idei, towarów i usług na wspólnym rynku, wyrównywanie szans rozwojowych państw członkowskich. Przemieszczanie ludzi i towarów to kwintesencja transportu, na który kieruje się olbrzymie środki, by budować i modernizować infrastrukturę –
5 mln km dróg, 215 tys. km torów kolejowych, 13 tys. km szlaków wodnych. W ramach granic poszerzonej Unii Europejskiej wyznaczono wielkie szlaki komunikacyjne, a nas interesują szczególnie te od Bałtyku na południe i do naszej (unijnej zarazem wschodniej granicy).



W europejskim transporcie pracuje co 20. Europejczyk. O ile udało się szybko rozbudować siec dróg lądowych, potem rozwinąć komunikację lotniczą, to teraz będziemy wspomagać te najmniej nowoczesne drogi kolejowe i wodne. Na ten cel pójdą unijne dotacje.
Transport jest jedną z najbardziej dynamicznie rozwijających się gałęzi gospodarki. Jak wynika z danych opublikowanych przez Komisję Europejską sektor ten stanowi aż 13 proc. całkowitych wydatków gospodarstw domowych. Organ szacuje także, że do 2050 r. transport pasażerów wzrośnie o ok. 40 procent, a towarów nawet do 60 procent.

Komisja Europejska ogłosiła tzw. Pakiet drogowy, czyli planowane zmiany dotyczące transportu drogowego. Jak wynika z zaprezentowanych informacji, w sektorze tym pracuje obecnie ponad 11 mln osób, co stanowi aż 5 proc. całkowitego zatrudnienia w Europie. Co więcej, koszty związane z transportem drogowym, to prawie połowa wszystkich aktywności w ramach przewozu towarów. Jak wskazuje Komisja Europejska, to jedna z branż, która w znaczący sposób wpływa również na społeczeństwo. Sektor przewozowy pomaga określić, w jaki sposób ludzie, przedsiębiorstwa, wspólnoty i poszczególne kraje ze sobą współdziałają. Obecnie, aż 13 proc. całkowitych wydatków gospodarstw domowych w Europie stanowi właśnie transport.

Ile czasu Europejczyk przeznacza na przemieszczanie się? Ok. 1.20 godziny na dobę i rocznie pokonuje 13.5 tys. km.

Problemy Europy w kontekście transportu wyznacza m.in. zjawisko starzenia się ludności, dalej – to powstawanie mega aglomeracji. Za 20 lat 80 proc. ludzi będzie żyło w miastach, aglomeracjach. Tworzy się już teraz potężny problem ochrony środowiska, walki ze smogiem, bo wśród innych transport emituje 25 proc. CO2. Najmniej negatywnie na środowisko oddziałuje transport kolejowy, dlatego trzeba inwestować w kolej - przekonywał Janusz Zemke.

Nawet jak będzie szybciej rozwijany transport wodny, to kontenery trzeba jakoś dostarczyć do portów, i tu znowu „czas na kolej”.

PKP to drugi największy pracodawca w Polsce, traktując jako jedną firmę. PKP będzie potrzebowało ludzi, bo dziś rocznie odchodzi 2 tys. osób na emerytury.
PKP uczestniczy w dwóch dużych inwestycjach – to: szlak południe- zachód, z Indii do Europy. 18. maja PKP wysłał pierwsze kontenery.
Drugi szlak – korytarz Chiny-Europa. Możemy sobie wyobrazić jaka to duża skala przedsięwzięcia.

Modernizacja i budowa torów w Polsce jest już rozpoczęta przy znacznym udziale środków Unii Europejskiej, za przykład niech posłuży modernizacja dworca kolejowego we Włocławku.

W Polsce program inwestycji kolejowych jest gigantyczny.

in,nim, fot. Irek Nitkiewicz

Bydgoszcz, 8 czerwca 2018 r.